یزدیِ انقلابی
پرده دوم از زندگی ابراهیم یزدی (قسمت دوم از یادداشت سیاست ورزی در چهار قبا)
//منتشر شده در صفحه تاریخ دو ماهنامه چراغ روشن، شماره سوم، یادنامه ابراهیم یزدی، آبان 96//
مقدمه و بخش های نخستین این یادداشت را در لینک های ذیل مطالعه فرمایید:
نگاهی به کارنامه سیاسی و مبارزاتی یزدی از چهار زاویه (مقدمه یادداشت سیاست ورزی در چهار قبا)
یزدی به مثابه یک فعال دانش آموزی، دانشجویی - پرده اول از زندگی ابراهیم یزدی (قسمت اول از یادداشت سیاست ورزی در چهار قبا)
مقدمه و بخش های نخستین این یادداشت را در لینک های ذیل مطالعه فرمایید:
نگاهی به کارنامه سیاسی و مبارزاتی یزدی از چهار زاویه (مقدمه یادداشت سیاست ورزی در چهار قبا)
یزدی به مثابه یک فعال دانش آموزی، دانشجویی - پرده اول از زندگی ابراهیم یزدی (قسمت اول از یادداشت سیاست ورزی در چهار قبا)
اصلاح ناپذیری،
استبداد، تمامیت طلبی و شرایط خفقان پیش رونده و روز افزونی که شاه برای ایران
بوجود آورده بود و شوق رسیدن به آرزوی تشکیل حکومت اسلامی در کنار وسعت ارتباطات
یزدی با نیروهای اپوزیسیون در تهران و امریکا و همچنین اوج گرفتن فعالیت های
مسلحانه در داخل کشور، یزدی انقلابی را از پستوی ضمیرش در اواخر سال 1342 بیرون می کشد.
شریعتی و امین در اروپا با مطالعات در باب انقلاب الجزایر، و ارتباط با رهبران
جنبش آزادی بخش آن کشور، و یزدی و چمران در امریکا، با بررسی زندگینامه انقلابیون
و مطالعه کتب مربوط به انقلاب ها و الگوبرداری از مبارزات چریکی در کوبا، درس های
جنگ کره و انقلاب مسلحانه الجزایر از لحاظ فکری آماده ی تغییر مشی مبارزاتی شده اند
و سیر ایدئولوژیک نگاه و قلم یزدی و همفکرانش در این مسیر بروز می یابد. در نهایت ظهور
ناسیونالیسم عربی در خاورمیانه در کنار بازداشت سران جبهه ملی و نهضت آزادی و بازداشت
و تبعید آیتالله خمینی علل بروز این تفکر شده و یزدی پرشور و سرشار از آرمان را
بهمراه دوستانش یکپارچه انقلابی می شوند.
علنی شدن تشکیل
نهضت آزادی ایران در خارج از کشور و تشکیل شورای دوم این تشکل با حضور همفکرانی که
به تازگی به خارج از کشور آمده اند، همچون غلامعباس توسلی، محمد توسلی، ابوالفضل
بازرگان، فریدون سحابی و مهدی مظفری نیز مزید بر علت شده و باعث تشکیل سازمان
مخصوص اتحاد و عمل (سماع) می گردد که هدف آن فعالیت سیاسی نظامی برای تدارک جنگ
مسلحانه با رژیم شاه می شود.
آنان به این نتیجه
می رسند که جنگ چریکی علیه ارتش های کلاسیک برای برهم زدن نظم شهرها و ممانعت از
اعمال قدرت دولت در مناطق، بهترین راه سرنگونی رژیم شاه است. نتیجه ای بدست آمده
از الگوبرداری از انقلابهای مارکسیستی در امریکای جنوبی، اما این بار با ماهیت
اسلامی. آنان ابتدا الجزایر را برای ایجاد پایگاه آموزشی مناسب می بینند و برنامه
داشتند چند پزشک را به الجزایر فرستاده و با درآمد آنان مخارج مبارزات مسلحانه را
تامین کنند.
سماع، ایجاد
پایگاه و آموزش مسلحانه را همزمان از 2 کانال در مصر و الجزایر دنبال می کند کانال
ارتباطی پرویز امین با الجزایر به نتیجه مطلوب نمی رسد اما کانال ارتباطی علی
شریفیان با مصر، به نتیجه رسیده و مصری ها پایگاه و هزینه های آموزشی را تقبل می کنند.
چمران و یزدی به اروپا رفته و همراه با امین به دعوت سفیر مصر در سوئیس هماهنگی های
لازم را انجام می دهند و تابستان1343 تیم اول با ترکیب این سه تن بهمراه شریفیان و
بهرام راستین در قاهره مستقر شوند. چمران و یزدی از مشاغل خود در امریکا استعفا و
به اروپا می آیند اما شریعتی در بازگشت از ایران و پیوستن به آنان با مشکل مواجه
شده دستگیر و زندانی می شود. راستین، امین، شریفیان و چنگیز حاجباشی اولین گروهی
هستند که آموزش را شروع و سپس یزدی، چمران و علی نصر دومین گروه آموزشی را تشکیل
می دهند. محمد توسلی که با چمران به قاهره آمده است بهمراه ابوالفضل بازرگان، رضا
رئیس طوسی و 2 تن دیگر و سپس حسین حریری و طاهری قزوینی پس از دو گروه قید شده
اولین چریک های آموزش دیده پادگان سماع در مصر می شوند و یزدی گذرنامه مصری با نام
مستعار محسن فهیمی می گیرد.
آموزش های تئوریک
و عملی، آنان را با این حقیقت مواجه می کند که در دانش مبارزه مسلحانه و حتی
سیاسی، پیش از این چه میزان سطحی بوده اند. دستاورد سماع در مصر، تالیف جزوه های
تهیه آسان مواد منفجره، تله های انفجاری، کوکتل مولتف بدست چمران و جزوه های
سازماندهی مخفی و فن مبارزه با پلیس و شورشگری و ضد شورشگری بدست یزدی است که به
ایران ارسال شده و بعدها در دهه50، انقلابیون ایرانی از آن استفاده می کنند.
ارتباط یزدی
انقلابی با آیت الله خمینی در اواسط تابستان43 در زمان استقرار ایشان در ترکیه
برقرار می شود و یزدی در بهمن43 اولین بار به نجف سفر کرده و با علمای شیعه دیدار
و گفتگو می کند و این سفرها، تبادل نظرات و گزارشات ادامه می یابد. مهر1344 که آیت الله
خمینی از ترکیه به نجف تبعید می شود، یزدی در بیروت بوده و محمد توسلی در عراق شرح
سخنرانی و گزارش این تبعید را به یزدی و چمران ارائه می دهد و این دو با سفر به
بغداد بهمراه توسلی و علی نفی خاموشی در آذر44 با آیت الله خمینی از نزدیک دیدار می کنند.
این دیدارها تا سال1345 و تعطیلی پایگاه سماع در قاهره ادامه می یابد و نقطه آغاز
تردیدها و دودلی های یزدی می گردد و فصل انتخاب های یزدی آغاز می شود. دور افتادن
یزدی از شخصیت فعال دانشجویی-مدنی خویش و دوری از بازرگانی که در آن برهه در زندان های
شاه به سر می برد از یکسو و ارتباطات مکرر با روحانیون انقلابی و مبارز و جذب شدن به
شخصیت کاریزما و انقلابی آیت الله خمینی و نزدیکی دیدگاه ها و اهداف آنان با آیت الله
خمینی از سوی دیگر، یزدی را مجاب به انتخاب بین دو شخص می کند و طبعا یزدیِ
انقلابی، در غیاب بازرگان آرام، آیت الله خمینیِ انقلابی را بر می گزیند.
اما عدم صداقت اعراب ناسیونالیست افراطی و
نژادپرست مصری با اتحاد عربی علیه ایرانیان، مسئله خلیج فارس و "اسرائیلیانِ خلیج" خطاب کردن ایرانیان و مسئله خوزستان و حمایت آنان از عربستان و آغاز عادی سازی
روابط ایران با مصر و احتمال سوءاستفاده مصر از چریک های ایرانی در مذاکره از یک
سو و رکود فعالیت در داخل کشور و بیان موضع شفاف نهضت آزادی ایران در خارج در دو
نامه به رئیس جمهور سوریه و دبیرکل اتحادیه عرب در موراد اختلافی از سوی دیگر
ادامه همکاری با مصر را امکان ناپذیر می کند.
چمران بعدها در
نامه ای به عملکرد خود و دوستانش در مصر، به غرور کاذب، اتکا به مصر و از بین رفتن
استقلال، انتقاد کرده و به اشتباه بودن انتخاب خود و دوستانش اقرار می کند. سماع
در سال45 منحل می شود و یزدی و چمران به امریکا باز میگردند و چریک های دیگر نیز متفرق
شده یا به ایران باز می گردند. از این میان توسلی و امین برای مدتی در عراق مستقر می شوند
و موجب ارتباط بیشتر یزدی و همفکرانش با روحانیون می گردند.
با ناکامی سماع در
مصر، اولین فصل از داستانِ یزدیِ انقلابی به پایان می رسد. و یزدی در امریکا تا
آغاز دهه50 از شخصیت صرفا انقلابی فاصله گرفته و به فعال دانشجویی-مدنی بدل می گردد،
بااینکه این شخصیت انقلابی، دیگر خاموش و در پس پرده ی ضمیر یزدی باقی نمی ماند.
آغاز دهه50، آغاز
دور جدید فعالیت ها علیه شاه توسط گروه های مسلح تازه تاسیسی که حمایت روحانیون را
بهمراه دارند و گروه های چپ گرایی همچون چریک های فدایی است و مصادف است با خروج
فعالین سیاسی نهضت از زندان. یزدی انقلابی در امریکا، از شاخه فارسی زبانان انجمن
اسلامی دانشجویان امریکا و کانادا برای بیان مباحث سیاسی و انقلابی در بطن آموزش های
دینی بهره می گیرد و کتب ایدئولوژیک بازرگان، مطهری و شریعتی را معرفی و انجمن و
اعضای آنرا در مباحث سیاسی عمیق تر می کند و فعالیت این انجمن به 3 بعد
ایدئولوژیک، سیاسی و نظامی تقسیم بندی می گردد. همزمان با آغاز این دور از
مبارزات، آموزش مسلحانه داوطلبین توسط چمران در لبنان آغاز می شود و یزدی داوطلبین
را در امریکا به گروه های مسلح داخل معرفی و یا برای آموزش به خاورمیانه می فرستد.
با علنی شدن
فعالیت سازمان مجاهدین خلق در ایران، هسته سوم نهضت آزادی در خارج متشکل از شورای
3 نفره ی یزدی، چمران و قطب زاده در امریکا، شکل می گیرد و این شورا انتشار
ماهنامه "پیام مجاهد" را آغاز می کند و به انتشار بیانیه ها و اخبار مبارزات
روحانیون، اخبار و عملیات های چریک های فدایی و سازمان مجاهدین خلق را در کنار
اخبار نهضت آزادی ایران و جبهه ملی در داخل و خارج مبادرت می ورزد. هیئت تحریریه
پیام مجاهد متشکل از یزدی، رضا روحانی، حسین مظفری و کمال خرازی بوده و با تشکیل
انجمن اسلامی دانشجویان امریکا و کانادا-شاخه فارسی زبانان هر شماره در ده هزار
نسخه منتشر می شود و قرار می شود شورای موسس و سیاست گذار نشریه (چمران،یزدی و قطبزاده)
حداقل سالی یکبار با یکدیگر ملاقات کنند. یزدیِ انقلابی همچنین با اتحادیه انجمن های
اسلامی دانشجویان اروپا در انتشار مجله "مکتب مبارز" همکاری می کند.
مخالفت یزدی با
تکثیر جزوه "شناخت" منبع اصلی مجاهدین و رویارویی با ابوالحسن بنی صدر
که در اروپا نشریه "خبرنامه" را منتشر می کند و خواهان تعطیلی پیام
مجاهد است و همزمان با سفر آیت الله بهشتی به امریکا، رویارویی و انتقاد از نگرش
ایشان به جایگاه ویژه و برتر روحانیت در نظارت بر مجلس در برابر روشنفکران و مردم
عادی اولین رویارویی های یزدی انقلابی را با تفکرات و خواسته های سایر انقلابیون
رقم می زند.
یزدی در این سال ها
در امریکا، هماره به چالش و مبارزه با معیارهای دوگانه و بی عدالتی ها و تفتیش عقاید
در سیستم اداری و قضایی امریکا می پردازد و دردسرها را به جان می خرد و برای
اعتقادات خود به دادگاه می رود و سیستم قضایی امریکا را به چالش می کشد تا به
تعبیر خود با جامعه امریکا آشناتر شود.
یزدی انقلابی با
مرور زمان پخته تر شده و یزدی دیپلماتی را که در دامان فعالیت دانشجویی شکل گرفته
بود می پروراند. در سال های پایانی حضور یزدی در امریکا، یزدی دیپلمات در کنار
یزدی انقلابی بالغ می شود. یزدیِ انقلابی، سازش ناپذیر، راسخ در آرمان براندازی
سلطنت، مخالف اصلاحات در نظام سلطنتی و معتقد به استقرار حکومت اسلامی و دل بسته ی
آیت الله خمینی بعنوان نماد اسلام سیاسی است. همین خصایل پیش از پیروزی انقلاب بر
شخصیت دیپلمات او سایه می افکند. در بحبوحه انقلاب این دو بُعد از شخصیت یزدی
دوشادوش یکدیگر در کنار آیت الله خمینی در به ثمر رساندن انقلاب نقش ویژهای
خواهند داشت و پس از پیروزی، یزدی قبای انقلابیش را در کنار قبای پیشینش برای
همیشه آویزان می کند.
ادامه این مقاله را به ترتیب در بخش های ذیل مطالعه فرمایید:
یزدی به مثابه یک مدیرِ دیپلمات - پرده سوم از زندگی ابراهیم یزدی (قسمت سوم از یادداشت سیاست ورزی در چهار قبا)
یزدی به مثابه یک مصلح اجتماعی - پرده چهارم از زندگی ابراهیم یزدی (قسمت چهارم از یادداشت سیاست ورزی در چهار قبا) یزدی به مثابه یک مدیرِ دیپلمات - پرده سوم از زندگی ابراهیم یزدی (قسمت سوم از یادداشت سیاست ورزی در چهار قبا)
No comments:
Post a Comment