Non Conventional Electric Machines


Non-Conventional Electric Machines (Theory, Design & Analysis)
by: J. Soleimani, A. Ejlali, Publisher: Nahr Danesh. (Book in Persian)
طراحی، تئوری و تحلیل ماشین های الکتریکی مخصوص
تالیف: جواد سلیمانی، عبدالحسین اجلالی - انتشارات نهر دانش



                                                                       فهرست مطالب


فصل اول: کلیات
1-1- مقدمه
2-2- مقایسه ماشین­ های متداول با ماشین­ های PMSM
1-3- ملاحضات و مطلوبات در طراحی ماشین
1-3-1- گشتاور بر حسب آمپر بالا
1-3-1-1- معرفی گشتاور دندانه ­ای
1-3-1-2- روش­ های محاسبه گشتاور دندانه­ ای
1-3-1-3- روش­ های کمینه­ سازی گشتاور دندانه ­ای
1-3-2- بازده و ضریب توان بالا و تلفات مسی و آهنی کم
1-3-3- چگالی قدرت بالا (حجم و وزن کم)
1-3-4- CPSR بالا و محدوده توان ثابت خوب
1-3-5- قابلیت کارکرد با گشتاور نامی در سرعت های بالاتر از سرعت نامی
1-3-6- قابلیت کار با وجود اعمال اضافه بار در سرعت های کمتر از سرعت نامی
1-3-7- تهویه مطبوع و دمای پایین
1-3-8- ساختار مستحکم
1-3-9- تعمیر و نگهداری کمتر و عمر بالاتر و هزینه پایین ماشین
1-3-10- ریپل کم
فصل دوم: ماشین آهنربای دائم سیلندری
2-1- مقدمه
2-2- ماشین­ های سنکرون مغناطیس دائم سیلندری شار شعاعی
2-3- ماشین­ های مغناطیس دائم سطحی
2-4- ماشین ­های مغناطیس دائم داخلی
2-5- ماشین­ های سنکرون مغناطیس دائم سیلندری شار محیطی
2-6- تحلیل ماشین­ های سنکرون آهن­ربای دائم سیلندری
2-6-1- مدار معادل ماشین سنکرون آهن­ربای دائم در قاب مرجع سنکرون
2-6-2- مدل­سازی دینامیکی آهنربا
2-7- طراحی ماشین سنکرون مغناطیس دائم
2-7-1- محاسبات طراحي
2-7-2- ابعاد اصلي
2-7-3- طول فاصله هوايي
2-7-4- طراحي استاتور
2-7-4-1- شيارهاي استاتور
2-7-4-1- هسته و دندانه هاي استاتور
2-7-4-1- محاسبات سيم بندي استاتور
2-7-5- طراحي رتور
2-7-6- تلفات موتور
2-7-6-1- تلفات مس
2-7-6-2- تلفات آهن
2-7-6-3- تلفات آهنربا
2-7-6-4- تلفات اضافی
2-7-7- بازده
2-8- موتورهای آهنربای دائم ترکیبی سیلندری
2-8-1- محاسبات تقریبی شار
2-8-2- مدل سازی دینامیکی موتور هیسترزیس با آهنربای دائم
2-8-3- مدار معادل موتور سنکرون هیسترزیس با آهنربای دائم
2-8-4- مدار معادل مغناطیسی بر روی محور های q و d
2-8-5- تحلیل برداری
2-8-6- طراحی ماشین سنکرون آهنربای دائم ترکیبی
2-8-7- طراحی روتور (طراحی رینگ هیسترزیس)
2-9- موتورهای آهنربای دائم قفسی
2-9-1- مشکلات موتور آهنربای دائم قفسی
2-9-2- سنکرونیزاسیون
2-9-3- ساخت موتور LSPM
2-9-4- مدل سازی دینامیکی
2-9-5- طراحی ماشین LSPM
فصل سوم: ماشین­ های آهنربای دائم دیسکی
3-1- تاریخچه
3-2- مقدمه
3-3- دسته­ بندی موتورهای شارمحوری از نظر نوع
3-4- ماشین­ های شارمحوری مغناطیس دائم
3-4-1- ماشین شارمحوری از نظر ساختار
3-4-1-1- ساختار یکطرفه
3-4-1-2- طراحی ماشین ­های آهنربای دائم شار محوری یکطرفه
3-5- تحلیل ماشین دیسکی شار محوری PM
3-5-1- مدار مغناطیسی معادل
3-5-2- محاسبه شارهای نشتی آهنربای دائم
3-5-3- مدل تحلیلی برای توزیع چگالی شار فاصله هوایی
3-5-4- محاسبه ولتاژ فاز بی­ باری
3-5-5- گشتاور دندانه­ ای
3-5-6- محاسبه مقاومت فاز
3-5-7- محاسبه تلفات مسی
3-5-8- تلفات جریان گردابی در آهنرباهای دائم و آهن روتور
3-5-9- تلفات مکانیکی
3-5-10- محاسبه اندوکتانس ­ها برای بدست آوردن مدل d-q
3-5-11- محاسبه زاویه بار ماشین
3-5-12- بازده و ضریب توان
3-6- ساختار دوطرفه
3-6-1- ماشین دو طرفه با روتور دیسکی PM داخلی
3-6-2- مراحل طراحی ساختار دو طرفه تک روتوره
3-6-2-1- هسته­ های استاتور
3-6-2-2- ابعاد اصلی
3-6-3- ماشین دو طرفه با یک استاتور
3-6-4- ساختار چند صفحه‌اي
3-6-5- موتورهای شارمحوری نوع NS و NN
3-6-7- روش­ های قرارگیری مغناطیس دائم بر روی روتور
3-6-8- وجود شيارهاي آرميچر
3-6-9- وجود هسته
3-10- قیود مکانیکی برای ماشین های شار شعاعی و محوری
3-10-1- ثابت نمودن استاتور
3-10-2- ضخامت یوغ استاتور
3-10-3- عرض دندانه­ ها
3-10-4- ضخامت مورد نیاز برای دیسک روتور ماشین شار محوری
3-10-5- محدودیت­ های مکانیکی ناشی از نیروهای گریز از مرکز
فصل چهارم: ماشین­ های شار متقاطع
4-1- مقدمه(انواع و اصول کار)
4-2- طراحی ماشین شار متقاطع
4-2-1- طراحی تحلیلی TFPM سه فاز با هسته C شکل
4-2-2- طراحی تحلیلی TFPM سه فاز با هسته U شکل
4-3- تحلیل عملکرد ماشین شار متقاطع
4-4- طراحی مدار مغناطیسی ماشین سه فاز شار متقاطع  (TFM)
4-4-1- اندوکتانس فاز Ls
4-4-2- مقاومت فاز و ناحیه شیار
4-4-3- مدل dq و حالت ماندگار
4-4-4- طراحی بخش الکتریکی
فصل پنجم: ماشین­ های شار برگشتی
5-1- مقدمه
5-2- اصول عملکرد ماشین شار برگشتی
5-3- طراحی مدار مغناطیسی و الکتریکی ماشین سه فاز آهنربای دائم شار برگشتی
5-4- تحلیل اجزای محدود برای ماشین FRM با PM قطبی در بی­ باری
5-5- تحلیل اجزای محدود تحت بار در حالت ماندگار
5-6- محاسبه اندوکتانس با استفاده از FEM
5-7- اندوکتانس­ ها و مدل مداری ماشین شار برگشتی
5-8- مدل d-q برای ماشین شار برگشتی
5-9- ماشین FRM با تمرکز شار PM استاتور
5-10- ماشین شار برگشتی دو استاتوره
فصل ششم: ماشین ­های شارسوئیچ­شونده
6-1- مقدمه
6-2- اصول عملکرد FSPM و پارامترهای مهم
6-2-1- توالی کلیدزنی شار
6-2-2- تعداد قطب­ های استاتور
6-2-3- فرکانس پایه
6-2-4- نیروهای شعاعی
6-2-5- گشتاور دندان ه­ای و مورب سازی
6-2-6- روابط گشتاور
6-3- بهینه­سازی ترکیب تعداد قطب استاتور و روتور
6-4- بررسی پارامترهای هندسی مهم ماشین آهنربای دائم شار سوئیچ شونده
6-4-1- عرض قطب روتور
6-4-2- نسبت جداسازی (split ratio)
6-4-3- بهینه­ سازی کلی نسبت جداسازی و نسبت دهانه شیار به ضخامت آهنربا
6-4-4- عرض دندانه کناری هسته E شکل استاتور، ضخامت آهنربا و ضخامت بخش پشتی استاتور
6-4-5- عرض دندانه میانی هسته E شکل استاتور
6-4-6- تعداد دندانه های روتور و استاتور
6-5- بررسی مدل ریاضی ماشین FSPM
6-6- ساختار ماشین سنکرون مغناطیس دائم شار سوییچ شونده و الگوریتم تعیین اندازه ابعاد هندسی
6-7- تحلیل تلفات ماشین
6-8- ملاحضاتی در ساخت ماشین های شار سوییچ شونده آهنربای دائم
6-8-1- استاتور
6-8-2- روتور
6-9- بررسی انواع نامتعارف و پیچیده ماشین های شار سوییچ شونده آهنربای دائم
6-9-1- ماشین شار سوییچ شونده محوری
6-9-2- تحلیل گشتاور دندانه­ ای در AFFSPMM
6-9-3- ماشین شار سوییچ شونده با آهنربای دوگانه - توپولوژی ماشین­ های SSFPM
6-9-4- ماشین شار سوییچ شونده دو طرفه محوری (DRAFFSPM)
6-10- طراحی ماشین DRAFFSPM
6-10-1- روابط توان خروجی و گشتاور
6-10-2- ابعاد مکانیکی
6-11- ماشین شار سوییچ شونده روتور بیرونی
6-11-1- روابط تحلیلی تعیین اندازه









































































































































































































































































































 

No comments:

Post a Comment